Vergelijk & vind vakmannen!

Garantie

Wanneer u uw tuin heeft laten verzorgen door een hovenier, gaat u er natuurlijk vanuit dat het geleverde werk van zulke goede kwaliteit is dat u de komende tijd weer vooruit kunt. Maar wat als de beplanting of bestrating in uw tuin ineens binnen een jaar al gebreken vertoont? In zulke situaties kan een garantieregeling uitkomst bieden. De meeste hoveniers geven één jaar garantie op tuinaanleg.

Wat houdt een garantie in?


Een garantie houdt in dat de hovenier instaat voor de kwaliteit van het geleverde werk. Indien uw tuin onverhoopt gebreken vertoont binnen een bepaalde periode, dan biedt een garantie dus de mogelijkheid om de hovenier kosteloos in te schakelen voor het herstellen van deze gebreken. Hierbij geldt uiteraard wel een bepaalde garantietermijn. Als de gebreken na deze termijn ontstaan, kunt u geen aanspraak meer maken op de garantieregeling.

Wat valt er onder een garantie?


Wat er precies onder een garantie valt, verschilt per hoveniersbedrijf of keurmerk. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan dode beplanting, verzakking van bestrating of planten die niet willen groeien. De garantie geldt echter alleen als u zelf wel de noodzakelijke zorg heeft gegeven, zoals het bewateren van planten in droge perioden.

Om erachter te komen welke gebreken er precies onder de garantieregeling vallen, kunt u het beste informatie inwinnen bij de hovenier zelf. Hij kan u vaak de algemene voorwaarden toesturen waarin gedetailleerde informatie over de garantiebepaling staat.

Welke garanties zijn er?


Sommige hoveniers bieden zelf een garantie aan, terwijl andere zich houden aan de garantieregeling van hun keurmerk. De belangrijkste keurmerken zijn GroenKeur en Tuinkeur, die allebei twaalf maanden garantie bieden op tuinaanleg (zoals beplanting, bestrating, vijvers en schuttingen). Sommige hoveniers bieden daarnaast zelf aan om na een half jaar al uw tuin te komen controleren en eventuele gebreken te herstellen.